feed-image

A fogyasztók egyre gyakrabban találkozhatnak olyan veszélyes adathalász emailekkel, amelyek egyes közműszolgáltató cégek nevében érkeznek. Ezek az eredeti szolgáltatókéra megtévesztésig hasonlító, de általában az eredetihez képest gyengébb vizuális megjelenésű  e-mailek általában számlakiállításról vagy elmaradt számlabefizetésről szólnak.

A levélben lévő linkekre kattintva olyan oldalakra tévedhetünk, amelyeken keresztül a személyes adataink és a pénzünk is illetéktelen kezekbe kerülhet. A befizetendő összegek általában alacsonyak, ennek célja az, hogy egy hamis oldalra átnavigálva kicsalják tőlünk a bankszámla adatainkat és jelszavainkat, hogy ezt követően már nagyobb összeget is leemelhessenek a számlánkról.

Az ilyen e-mailekben érkező számlákkal kapcsolatosan mindig legyünk körültekintőek. Az alábbiakat tartsuk mindig szem előtt, hogy elkerüljük a későbbi átveréseket és esetleges komoly anyagi veszteséget:  

  • Ellenőrizzük, hogy valóban attól a szolgáltatótól kaptunk-e értesítést, amelyikkel szerződésben állunk, vagyis az e-mailben szereplő feladó címe azonos-e azzal, amelyiken a szolgáltatóval levelezni szoktunk. Ha gyanús e-mailt kaptunk valamely szolgáltatóra hivatkozással, értesítsük valódi szolgáltatónkat, és kérjünk további iránymutatást.
  • Gondoljuk át, hogy megadtuk-e az e-mail címünket a szolgáltatónknak abból a célból, hogy számlaügyeinket elektronikusan intézzük
  • Nézzünk utána, hogy mikor fizettük be a legutóbbi számlánkat, azaz valóban aktuális-e most az esetleges felszólítás egy elmaradt befizetés rendezésére.
  • Gondoljuk át, hogy milyen módon szoktuk rendezni a számláinkat. Ha például a csoportos beszedést választottuk, akkor gyanús lehet egy bankkártyás befizetésre való felkérés, ahová egy link is vezet. Ha kétségünk támad, ne utaljunk pénzt a levélben megtalálható számlaszámra, és ne kezdeményezzünk bankkártyás fizetést az e-mailben megtalálható linkre kattintva.
  • Figyeljünk arra, hogy a befizetésre felszólító e-mailben feltüntetett összeg hasonló-e ahhoz, amit általában fizetni szoktunk. Gyanús lehet a túl magas, de akár a túl alacsony összeg is.
  • Nézzük meg a számla fizetési határidejét. A számla kézbesítése és a befizetési határidő között 8 napnak kell eltelnie. A közműszámlák határidőben történő befizetése alapvetően a fogyasztó felelőssége és kötelezettsége, azaz a valódi szolgáltatótól érkező fizetési értesítéseknek határidőben kell eleget tennünk.
  • Ellenőrizzük, hogy az e-mailben található azonosítók (szerződésszám, a felhasználó azonosító száma, a felhasználási hely címe) egyeznek-e a saját szerződésünkben olvasható azonosítókkal.
  • Az adathalász levelekkel kapcsolatos további információk ide kattintva a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal honlapján is elérhetőek.
2021. február 23.