feed-image

A fogyasztók egyre gyakrabban találkozhatnak olyan veszélyes adathalász emailekkel, amelyek egyes közműszolgáltató cégek nevében érkeznek. Ezek az eredeti szolgáltatókéra megtévesztésig hasonlító, de általában az eredetihez képest gyengébb vizuális megjelenésű  e-mailek általában számlakiállításról vagy elmaradt számlabefizetésről szólnak.

A levélben lévő linkekre kattintva olyan oldalakra tévedhetünk, amelyeken keresztül a személyes adataink és a pénzünk is illetéktelen kezekbe kerülhet. A befizetendő összegek általában alacsonyak, ennek célja az, hogy egy hamis oldalra átnavigálva kicsalják tőlünk a bankszámla adatainkat és jelszavainkat, hogy ezt követően már nagyobb összeget is leemelhessenek a számlánkról.

Az ilyen e-mailekben érkező számlákkal kapcsolatosan mindig legyünk körültekintőek. Az alábbiakat tartsuk mindig szem előtt, hogy elkerüljük a későbbi átveréseket és esetleges komoly anyagi veszteséget:  

  • Ellenőrizzük, hogy valóban attól a szolgáltatótól kaptunk-e értesítést, amelyikkel szerződésben állunk, vagyis az e-mailben szereplő feladó címe azonos-e azzal, amelyiken a szolgáltatóval levelezni szoktunk. Ha gyanús e-mailt kaptunk valamely szolgáltatóra hivatkozással, értesítsük valódi szolgáltatónkat, és kérjünk további iránymutatást.
  • Gondoljuk át, hogy megadtuk-e az e-mail címünket a szolgáltatónknak abból a célból, hogy számlaügyeinket elektronikusan intézzük
  • Nézzünk utána, hogy mikor fizettük be a legutóbbi számlánkat, azaz valóban aktuális-e most az esetleges felszólítás egy elmaradt befizetés rendezésére.
  • Gondoljuk át, hogy milyen módon szoktuk rendezni a számláinkat. Ha például a csoportos beszedést választottuk, akkor gyanús lehet egy bankkártyás befizetésre való felkérés, ahová egy link is vezet. Ha kétségünk támad, ne utaljunk pénzt a levélben megtalálható számlaszámra, és ne kezdeményezzünk bankkártyás fizetést az e-mailben megtalálható linkre kattintva.
  • Figyeljünk arra, hogy a befizetésre felszólító e-mailben feltüntetett összeg hasonló-e ahhoz, amit általában fizetni szoktunk. Gyanús lehet a túl magas, de akár a túl alacsony összeg is.
  • Nézzük meg a számla fizetési határidejét. A számla kézbesítése és a befizetési határidő között 8 napnak kell eltelnie. A közműszámlák határidőben történő befizetése alapvetően a fogyasztó felelőssége és kötelezettsége, azaz a valódi szolgáltatótól érkező fizetési értesítéseknek határidőben kell eleget tennünk.
  • Ellenőrizzük, hogy az e-mailben található azonosítók (szerződésszám, a felhasználó azonosító száma, a felhasználási hely címe) egyeznek-e a saját szerződésünkben olvasható azonosítókkal.
  • Az adathalász levelekkel kapcsolatos további információk ide kattintva a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal honlapján is elérhetőek.
2021. február 23.

 

Automatikus Popup Ablak
×

Fontos információ

A Kormány a 2025. december 27. és 2026. január 4. közötti időszakra kormányzati igazgatási szünetet rendelt el. Az ünnepnapokat és az  igazgatási szünetet is figyelembe véve 2025. december 24. és 2025. január 4. között az Európai Fogyasztói Központnál a határon átnyúló panaszok kezelése és a telefonos ügyfélszolgálat szünetel. Az ezen időszak alatt beérkező fogyasztói megkeresések feldolgozására és megválaszolására 2026 januárjában kerül sor.

Szíves megértésüket és türelmüket köszönjük!