Külföldi nyaralásaik során sokan választják azt a megoldást a helyi látnivalók és nevezetességek megtekintéséhez, hogy gépkocsit bérelnek a tömegközlekedés használata helyett. Ennek előnye, hogy kényelmesebb, sokszor gyorsabb megoldást jelent, és sokkal szabadabban fedezhető fel így a kiválasztott úti cél. Azonban külföldön történő autóbérlés esetén is célszerű körültekintően eljárni.

 

Mire kell figyelni a bérlés előtt?

Az első és legfontosabb dolog, hogy megfelelően tájékozódjunk a bérleti szerződés megkötése előtt. Bár sok társaság nagyon kedvező árakat hirdet, érdemes utánanézni, hogy pontosan mit tartalmaz ez az ár. Lehetséges ugyanis, hogy nem tartalmaz bizonyos plusz szolgáltatásokat, amelyekre nekünk azonban szükségünk lenne.

Fontos információ a fizetéssel kapcsolatban, hogy a társaság kér-e egy bizonyos biztonsági letétet. Ezt olyan esetekre írhatja elő a társaság, mint például a kulcs elvesztése, esetleges sérülések az autón, vagy a nem megfelelő üzemanyag-mennyiség az autó visszaszolgáltatásakor. Lehetséges, hogy a társaság erre a célra készpénzt kér, de az is lehet, hogy a fogyasztó által megadott bankkártyán zárol előre egy összeget erre a célra. Ha nem következik be olyan esemény, amely indokolttá tenné a felhasználását, az összeg a szerződés megszűnésekor visszajár. Azonban az összeg mértékéről és azokról az eseményekről, amelyek esetén a társaság felhasználhatja a biztosítékot, a fogyasztót tájékoztatni kell.

Mindig kérjünk egyértelmű információt arról, hogy pontosan mit tartalmaz a bérleti díj és mi az, amiért plusz díjat kell fizetnünk! Továbbá célszerű általános tájékoztatást kérni a helyi közlekedési szabályokról (sebességhatár, lámpahasználat, stb.).

 

Milyen plusz szolgáltatásokat ajánlanak általában az autókölcsönző vállalkozások?

A szolgáltatások társaságonként eltérhetnek. Általában ilyen extra szolgáltatásnak minősül, ha gyermekülést is szeretnénk igénybe venni, ha nem csak egy személy fogja vezetni a bérelt autót, de plusz költség merülhet fel a vezető életkorától függően is. Szintén plusz költséget jelenthet, ha az autót például repülőtéren vesszük át vagy adjuk le, illetve az egyes plusz biztosítások is extra költségként merülnek fel.

A meglepetések és a kellemetlenségek elkerülése végett mindig alaposan olvassuk el a szerződést,,illetve az általános szerződési feltételeket (ÁSZF)!

 

Mi a helyzet az üzemanyaggal?

Erről is tanácsos megfelelően tájékozódni, mert lehetséges, hogy ha nem a szerződésnek megfelelő üzemanyag mennyiséggel juttatjuk vissza az autót a kölcsönző társaságnak, akkor plusz költségeket számítanak fel. Lehetséges, hogy a bérbeadó azt kéri, hogy a teli tankkal átadott autót közel üres tankkal vigyük vissza. Ebben az esetben a társaság nem téríti meg annak a plusz üzemanyagnak az árát, ami az üzemanyagtartályban van a visszaszolgáltatáskor. Lehet olyan eset is, amikor a tele tankkal átvett autót teli tankkal kéri vissza a társaság. Ekkor, ha nem teli tankkal szolgáltatjuk vissza a gépjárművet, nekünk kell állni az utólagos tankolás költségét. Minden esetben tájékozódjuk arról, hogy milyen típusú üzemanyagot használ a bérelt személyautó, és itt is tanácsos alaposan elolvasni a szerződés és az ÁSZF megfelelő rendelkezéseit.

 

Mit kell tudni a biztosításokról?

Szintén fontos előzetesen tisztázni, hogy a megállapított bérleti díj tartalmaz-e a biztosítást, és ha igen, akkor milyen fajta biztosítást (törés, baleset, lopás, kötelező felelősségbiztosítás stb. esetére), foglal magában az ár. Az Unió tagállamaiban megkötött autóbérleti szerződések esetén jellemzően a bérleti díj magában foglalja a kötelező felelősség biztosítás díját is. Minden esetben kérjünk tájékoztatást a kölcsönző társaságtól a biztosításokra és azok díjaira vonatkozóan!

 

Mire szükséges figyelnünk az autó átvételekor?

Az autó átvételekor kitöltendő papírok közül talán a legfontosabb az autó állapotát leíró dokumentum. Ez általában egy, a társaság által előre elkészített ábra, amelyen a fogyasztó jelenlétében bejelölik az autón lévő minden olyan sérülést, mely az átvételkor az autón található. Minden esetben jegyeztessünk fel mind az autó külsején, illetve belső terében található sérüléseket! Ha nem kapunk a társaságtól előre elkészített nyomtatványt vagy ábrát a sérülések rögzítésére, akkor jegyezzük fel mi írásban és írassuk alá a társaság képviselőjével. Emellett készíthetünk fényképeket is az autóról.

Mindez azért nagyon fontos, mert az autó visszavitelekor ezek a feljegyzések, dokumentumok szolgálnak majd alapul az autó állapotának megállapításához. Minden olyan sérülés, ami a visszavitelkor az autón található, azonban az átvételkor nem került rögzítésre, plusz költséget jelenthet számunkra, mivel a társaság adott esetben díjat számolhat fel érte.

 

Mit tegyek az autó meghibásodása esetén?

Amennyiben az autóval bármilyen probléma merülne fel, minden esetben hívjuk fel a társaságot. Ők fogják megmondani, hogy pontosan mi a teendő. Soha ne javítassuk meg magunk az autót anélkül, hogy tájékoztattuk volna a társaságot a problémáról és hozzájárultak volna a javíttatáshoz. Egyes társaságok meghatározzák azt az időintervallumot, amelyen belül be kell jelenteni a meghibásodást.

 

Mit tegyek baleset esetén?

Baleset esetén mindig írjuk fel azok nevét és címét, akik a balesetben érintettek voltak. Itt is érvényes, hogy minél előbb vegyük fel a kapcsolatot a társasággal, továbbá, ha bárki megsérült, vagy vita van abban, hogy ki okozta a balesetet, akkor azt jelentsük a rendőrségnek is. Az autó átvételekor a társaságnak át kell adnia egy baleset bejelentő nyomtatványt is, melyet baleset esetén ki kell tölteni. Mindig kérjük ezt a nyomtatványt, akkor is, ha a társaság nem adná át automatikusan.

 

Mire figyeljünk az autó visszavitelekor?

A jármű leadásakor a társaság megvizsgálja az autó állapotát és minden olyan sérülésért plusz díjat számíthat fel, amely nem került rögzítésre az autó átadásakor. Lehetőség szerint legyünk jelen az autó átvizsgálásakor, így azonnal ellenőrizhetjük, hogy milyen sérüléseket rögzítenek és esetleg azonnal panaszt is tehetünk. Az autó leadásakor lehetséges, hogy a társaság újabb díjakat számít fel. Ennek különböző okai lehetnek mint például, hogy a szerződés megkötésekor nem a teljes árat kellett fizetni, hanem csak egy előleget, vagy esetleg nem a korábbi megállapodás szerinti üzemanyag mennyiséggel vittük vissza az autót. Mindig nézzük meg alaposan a számlát, és ne féljünk rákérdezni a nem egyértelmű tételekre.

 

Visszavihetem az autót a társaság nyitvatartási idején kívül is?

Ajánlott minden esetben nyitvatartási időben visszavinni az autót, mivel ilyenkor jelen lehetünk az autó átvizsgálásakor. A kölcsönző társasággal történő megegyezés alapján azonban lehetséges, hogy a társaság elfogadja, hogy nyitvatartási időn kívül adjuk vissza az autót. Ebben, a bizonyos mértékű kockázattal járó esetben mindig előre tájékozódjunk arról, hogy hol kell hagyni az autót, illetve, hogy az ilyen módon történő visszaadásnak van-e plusz költsége. Ajánlott fényképeket is készíteni az autóról, mellyel később bizonyítani tudjuk egyrészt azt, hogy milyen állapotban hagytuk a kijelölt helyen az autót, illetve azt, hogy a társaság utasításainak megfelelően adtuk le a gépkocsit. Fontos megjegyezni azt is, hogy a társaságnak az ÁSZF alapján adott esetben lehetősége van plusz díjat felszámolni akkor is, ha nem az előre megbeszélt helyre, vagy a megállapodástól eltérő időben visszük vissza az autót.

X

15 éve segítenek külföldi cégekkel szemben az Európai Fogyasztói Központok

Mit tehetünk, ha egy német webshopból megrendelt, kifizetett termék nem érkezett meg? Ha egy szlovák üzletben vásárolt műszaki termék meghibásodott? Ha egy ír légitársaság elvesztette a poggyászt? Másfél évtizeddel ezelőtti megalakulása óta az Európai Fogyasztói Központok Hálózata (ECC-Net) több mint 1 millió hasonló, határon átnyúló ügyben járt el az európai fogyasztók érdekében.

A magyar vásárlók 2006 óta vehetik igénybe a jelenleg az Innovációs és Technológiai Minisztériumban (ITM) működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) segítségét. Az EFK 29 európai ország vállalkozásaival, az uniós tagállamok mellett az Egyesült Királyság, Izland és Norvégia cégeivel szemben felmerülő problémák esetén kínál ingyenes panaszkezelési lehetőséget és idegen nyelvi támogatást.

A magyar EFK-hoz fordulók többsége az elektronikus kereskedelem, a légi közlekedés és a turizmus témakörében kér segítséget. A hazai központhoz 14 év alatt összesen 11 ezer határon átnyúló panasz érkezett, ezekből közel hétezret nyújtottak be magyar fogyasztók külföldi vállalkozásokkal szemben. A megalapozott megkeresések közel kétharmada sikeresen rendeződik.

Keszthelyi Nikoletta, az ITM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára elmondta: “A magyar és európai vásárlók a társközpontok közötti együttműködésnek és napi szintű kommunikációnak köszönhetően a hazai vonatkozású ügyekben összesen 310 millió forintot kaptak vissza az elmúlt közel másfél évtizedben. Emellett a minisztériumban működő Európai Fogyasztói Központ tavaly több mint háromezer ügyben adott tanácsot fogyasztóknak belföldi és határon átnyúló esetekben. Idén pedig kiemelten foglalkozik a járványhelyzet miatti út- vagy szálláshelylemondásokkal, eddig összesen 790 ilyen ügyet tudott kezelni.”

Az év utolsó hónapjai a novemberi online akciók, kedvezményes napok és a karácsonyi ajándékok beszerzése miatt hagyományosan a legforgalmasabb időszaknak számítanak az e-kereskedelemben. Az EFK az internetes vásárlással kapcsolatos megkeresések számának növekedésére készül, 2020-ban már 171 efféle panaszügyet oldottak meg.

Az Európai Fogyasztói Központ folyamatosan elérhető telefonon, e-mailen, az info@magyarefk.hu címen, és a www.magyarefk.hu oldalon keresztül. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium hatékonyan védi a magyar fogyasztók érdekeit külföldi vásárlásaik során is.